مونوپمپ

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

مونوپمپ، یک مدل پرطرفدار از انواع پمپ ها میباشد که از آنها میتوان در انواع صنایع و حوزه‌های متفاوت استفاده کرد. این دستگاه دارای ویژگی‌های خاصی مانند عدم آسیب به بافت سیال، توانایی در پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا و... میباشد. از همین جهت از آن میتوان در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلفی استفاده کرد ، به عنوان مثال از این دستگاه در صنایع غذایی و بهداشتی، صنایع مادر، تولید کاشی و سرامیک، صنایع معدنی و رنگ سازی و... به کاربرده میشود. در زمان انتخاب مونوپمپ نیاز است که به ویژگی‌هایی مانند میزان ویسکوزیته سیال، هد و فشار موجود دستگاه، حداقل و حداکثر دمای محیط کاری، میزان محیطی که برای نصب دستگاه موجود است توجه کرد. این دستگاه در سری و سایزهای مختلفی تولید میشود که به همین دلیل میتوان از آن در بیشتر فعالیت استفاده کرد.

مونوپمپ چیست؟

مونوپمپ‌ها که به اسم پمپ اسکرو، پمپ حفره‌ای ، پمپ اسکرو یا پمپ حفره ای نیز شناخته شده است، یک مدل توانمند از پمپها میباشد . پمپ اسکرو ، از دسته ی پمپ‌های با جابه جایی مثبت به حساب می‌آبد .پمپ جابه جایی مثبت یک دسته کلی از این دستگاه‌ها میباشد، این نوع توانایی پمپاژ یک میزان مشخصی از سیال را در یک مدت زمان را دارد. مونوپمپ نیز از این دسته به حساب می‌آید. هرچند از این مدل بیشتر برای پمپاژ سیالاتی استفاده میشود که درصد ویسکوزیته ی بالایی دارند (به همین دلیل ممکن است با اسم غلیظ‌کش نیز شناخته شود).
انواع پمپ حفره‌ای :
  • مونوپمپ لوله‌ای:   مناسب برای پمپاژ سیالاتی مانند رب ، عسل و ...
  • مونوپمپ قیفی: ساختاری شبیه به مدل لوله ای دارد اما در ورودی آن یک قیف قرار میگیرد که میزان ورود سیالات خمیری را افزایش دهد.
  • مونوپمپ فوم بتن: مورد استفاده برای انتقال بتن
  • مونوپمپ عمودی
  • مونوپمپ اندازه‌‌گیر

اجزای تشکیل دهنده مونوپمپ: 

  • الکتروموتور: این دستگاه وظیفه ی تولید انرژی و نیروی اولیه ی مورد نیاز برای پمپ را برعهده دارد. همچنین مقدار توان خروجی دستگاه به این قطعه بستگی دارد.
  • گیربکس: جهت تغییر دور موتور استفاده میشود و با توجه به میزان لزج بودن سیال باید توانایی این دستگاه را محاسبه کرد. 
  • روتور: یک قطعه‌ی مارپیچ شکل است که در زمان فعالیت دستگاه یک حرکت چرخشی دارد، که این حرکت را به وسیله دنده های عمیق و باریکی که دارد انجام میدهد،(جنس روتور باید با توحه به دبی خروجی سیستم و فشار دستگاه انتخاب میشود).
  • استاتور: قسمت داخلی پمپ به حساب می آید که یک حالت مارپیچی داشته و دو قطعه محفظه استاتور و قسمت بیرونی در آن قرار میگیرد. 
  • استاتور لاستیکی: نوع و ساختار این قطعه کاملا با ویژگی‌های سیال رابطه ی مستقیم دارد و در صورت انتخاب نادرست ممکن است کل قطعات داخلی آسیب ببینند.
  • بدنه یا پوسته: این قطعه معمولا از جنس استیل یا چدن ساخته میشود.
  • مکانیکال سیل: در همه‌ی پمپ ها مهمترین ویژگی عدم نشتی سیال میباشد ، نوع و ساختار مکانیکال سیل به نوع و ویژگی های شیمیایی سیال بستگی دارد.

چگونگی عملکرد مونوپمپ:

هر پمپ مونویی تشکیل شده از یک استاتور مارپیچی ، ماردون و... میباشد، که هرکدام از قطعات وظیفه‌ی مشخصی در این سیستم دارند. ماردون مارپیچی معمولا از جنس پلاستیک ساخته میشوند که درون آن ماردون فلزی قرار می‌گیرد. ماردونها بر روی یک روتور یا یک شفت قرار میگیرند که درست بعد از روشن شدن الکتروموتور و وارد شدن انرژی شروع به حرکت میکند. با حرکت چرخشی ماردون، سیال از ورودی دریافت شده و بعد از پمپاژ به سمت خروجی هدایت میشوند. 
مهمترین ویژگی این دستگاه توانایی آن در پمپاژ سیالات غلیظ میباشد ، در حالت عادی سایر پمپ‌‌ها در صورت پمپاژ سیالات غلیظ قطعاتی مانند استاتور و روتور آسیب میبینند ولی در این دستگاه به دلیل ساختار و جنسی که دارند مقاومت خوبی در برابر این قضیه دارند.
کاربرد منوپمپ: همانطور که در کمی بالاتر گفته شد، از پمپ اسکرو در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد پس نمیتوان همه‌‌ی کاربردهای آن را نام برد ولی در ادامه به برخی از مهمترین آنها را اشاره کردیم.
  1. در صنایع غذایی مانند، پمپاژ عسل، خامه، ژلاتین، خامه، بستنی، سس و رب
  2. در صنایع دارویی، غذایی و بهداشتی: در این مدل از صنایع حفظ بافت سیال بسیار مهم میباشد که این دستگاه این ویژگی را دارد. 
  3. صنایع کاشی و سرامیک
  4. صنایع مادر(نفت، گاز و پتروشیمی)
  5. درون پالایشگاه
  6. تولید کاغذ و چوب
  7. تولید نیشکر
  8. صنایع مدنی 

ویژگی‌های پمپ اسکرو 

مزایا پمپ مونو: 

  1. توانایی بالا در تولید جریان یکنواخت
  2. صرفه جویی در هزینه های تعمیر
  3. تولید سروصدای کم
  4. توانایی بالا در پمپاژ سیالات دارای ذرات زیاد جامد میباشند.
  5. دقت بالایی در کنترل دبی ورودی و خروجی دارد.
  6. عدم آسیب به بافت سیالات حساس و مهم مانند خون و...

معایب پمپ مونو: 

  1. قیمت بالاتری نسبت به سایر مدلها دارد
  2. هد پایین
  3. برای نصب و تعمیر به مهارت زیادی نیاز دارد.
  4. به هیچ عنوان نمیتواند خشک کار کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.