گیربکس دور متغیر

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

نیاز به تغییر دور سیستم در بسیاری از صنایع و فعالیت ها دیده میشود و در برخی از زمینه ها وجود این عامل به قدری مهم است که در صورت عدم حضور آن عملکرد و فعالیت سیستم تاثیر منفی میگیرد و خروجی خوبی به دست نمی آید . به عنوان مثال میتوان یک نخ ریسی در تولید های نساجی را مثال زد ، در زمان که ظرفیت قر قره ی نخ دارد به آخر میرسد نیاز است که نخ آرام تر به دور آن بپیچد و در غیر اینصورت مشکلاتی مانند در هم پیچده شده نخ ها به وجود می آید . این مثال ، یک نمونه بسیار ساده و قابل فهم برای اهمیت وجود این دستگاه است ولی باز هم میتوان میزان اهمیتش را درک کرد .

به همین دلیل است که تقاضاهای زیادی برای این محصول در بازار وجود دارد ، در زمان خرید گیربکس دور متغیر ممکن است سوالات زیادی برای این کار در ذهن مشتریان به وجود بیاید . از همین رو وبلاگ صنعتی تصمیم گرفته شما را در این زمینه یاری کند .

 

گیربکس دور متغیر چیست ؟

برای تغییر دور گیربکس ها دو راه حل وجود دارد ، اینورتر یکی دیگر ازراه حل این مشکل است . اینورتر ها در اصل یک دستگاه فرعی است که آن را به گیربکس وصل میکنن تا با ایجاد یک تغییر در نوسان برق مقدار دور دستگاه را هم تغییر میدهد . به عبارتی میتوان گفت گیربکس دور متغیر به صورت مکانیکی و دستی دور موتور را تغییر می‌دهد و اینورتر، به صورت الکتریکی باعث تغییر دور موتور می‌شود . البته که این دستگاه کمی جدیدتر است اما به دلیل برخی از نقاط ضهع هایی که دارد بیشتر ترجیح داده میشود از گیربکس دور متغیر به کاربرده شود . به عنوان مثال :

  • شما حتما باید دسترسی به موتور گیربکس داشته باشید
  • شما بیشتر از 20-25% نمیتوانید دور موتور را افزایش و یا کاهش بدهید اگر بیشتر از این تغیرات دور در سیستم اینورتر اعمال کنیم با افت شدید توان مواجه خواهید شد.
  • در مقایسه سیستم اینتورو گیربکس دور متغیر میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
  • در سیستم گیربکس دور متغیر شما میتوانید تقریبا 5 برابر دور موتور را کاهش و یا افزایش دهید و در این بازه با افت توان موتور مواجه نخواهید شد. در مواقعی که دسترسی به موتورگیربکس دور متغیر موجود است و بازه ی دوری زیادی را نیازمند هستیم بهتر است از موتور گیربکس دور متغیر استفاده کنیم .

گیربکس دور متغیر از مدل های گیربکس های صنعتی میباشد که مهمترین و اصلی دلیل استفاده از این دستگاه توانایی آن در تغییر دور دستگاه میباشد . این دستگاه دور را بصورت مکانیکی به میزان 0.9 تا 0.1 دور خروجی از الکتروموتور کاهش می دهد.

این گیربکس در دو مدل تک فاز و سه فاز تولید میشود که باید موضوع را با توجه به نوع سیستم و الکتروموتور انتخاب کرد . این گیربکس ها نسبت به دستگاه دیگر قوی تر بوده و به دلیل ساخته شدن دنده ها از فولاد و پوسته ی فولادی و آلومینیومی توانایی و طول عمر بالاتری دارد .

 گیربکس دور متغیر

ساختار گیربکس دور متغیر :

مکانیزم عمل گیربکس دور متغیر از طریق انتقال قدرت بوسیله یک مخروط اصطکاکی که بر روی شفت موتور قرار می گیرد و یک رینگ اصطکاکی که بر روی محور فولادی گیربکس می باشد، ایجاد می شود. میزان گشتاور و دور خروجی بین این دو قطعه بوسیله صفحات بادمکی کلاچ تنظیم می شود. یک فنر که در مرکز شفت گیربکس دور متغیر قرار دارد، فشار بین مخروط اصطکاکی و رینگ را تنظیم می کند. تغییر دور ورودی از الکتروموتور با استفاده از یک رک و پینیون که با پیچ کنترل گیربکس قابل تنظیم است، ایجاد می شود.

اجزای گیربکس دور متغیر :

  • مخروط اصطکاکی : جنس این قطعه لازم است به صورتی باشد که در طولانی مدت دچار مشکل نشود
  • رینگ اصطکاکی : نوع این رینگ ها نیز با توجه به اصول اجرایی انتخاب میشوند . هرچه نوع رینگ متفاوت باشد در نهایت شرایط خاصی را شامل شود
  • فنر : با توجه به مقدار ورودی و خروجی دستگاه و اصطکاک احتمالی باید نوع و جنس آن انتخاب شود.
  • صفحات بادامکی کلاچ
  • شافت فولادی (محور پولادی)
  • پینیون
  • رک

مزیت های گیربکس واریاتور :

  • کاهش تنش درون دستگاه
  • عملکرد نرمی دارد و از همین جهت سروصدای کمتری تولید میکند .
  • دارای یک سری سیستم های هوشمند است که با استفاده از کیت ها بر روی دستگاه نصب میشود .
  • توانایی ایجاد اینجاد دور خروجی صفر را دارد .
  • امکان نصب به صورت افقی و عمودی وجود دارد .
  • پوسته بسیار نفوذ ناپذیر است .

 

انواع گیربکس های دور متغیر :

  • گیربکس دور متغیر دنده ای : مورد استفاده در گیربکس های سیستم سیاره ای میباشد . یعنی یک قطعه مثل فرفره در بخش وسط دستگاه قرار گرفته است. زمانی که قطر دنده بیشتر شود این گیربکس کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. در این مدل باید یک قطعه الحاقی به اسم دیفرنشیال وجود داشته باشد .
  • گیربکس دور متغیر ذغالی : متشکل از یک صفحه به همراه ذغال بوده که عملیات انتقال نیز توسط همین بخش صورت می‌گیرد . به عبارتی با تغییر قطر ذغال انتقال نیرو شکل میگیرد . این مدل خروجی صفر ندارد .
  • گیربکدور متغیر هیدرولیکی : در این مدل از گیربکس ها از سیستم هیدرولیکی استفاده شده است که باعث کاهش یا افزایش دور موتور می‌شوند. از مهمترین ویژگی های این گیربکس ها این است که شما می‌توانید تنظیمات درستی برای دور موتور در نظر بگیرید به طوری که در نهایت خروجی گیربکس صفر شود و دیگر دور نزند . قابل ذکر است که قیمت بالاتری دارد .
  • گیربکس دور متغیر تسمه ای : گیربکس های تسمه ای به نسبت سایر مدل ها سایز بزرگتری دارند و نیاز به فضای بیشتری خواهند داشت. این مدل طول عمر بالاتری دارد .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.