گیربکس شافت مستقیم

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

یک مدل از گیربکس ها صنعتی ، گیربکس شافت مستقیم است . در این گیربکس ها از چندین دنده هلیکالی و ساده استفاده میشود ، با توجه به اینکه دنده های هلیکال سطح تماس بیشتری ایجاد میکند پس مقاومت بیشتری در برابر سایر گیربکس ها دارد . با اینکه این دستگاه از مدلهای کاهنده به حساب می آید اما باز هم توانایی بالایی در تولید گشتاور و سرعت دارد . از مهمترین ویژگی های این دستگاه میتوان به مقاومت بالا ، طول عمر بالا ، بهره وری بالای 90 درصد ، تولید گشتاور مقدار بالا و ... اشاره کرد  . 
همچنین از این مدل در صنایع تولید پلاستیک ، سرامیک ، کاشی ، نفت و گاز ، درون دستگاه هایی مانند جرثقیل ها ، نوار نقاله ها ، میکسر ها و .. استفاده میشود . 

گیربکس شافت مستقیم چیست : 
گیربکس شافت مستقیم که به اسم گیربکس هلیکال نیز شناخته شده است . این مدل از گیربکس متشکل از دو یا 3 زوج دنده هلیکالی میباشد . این دستگاه ها یکی از پر استفاده ترین ابزار آلات صنعتی به حساب می آید . این گیربکس ها از دسته گیربکس های کاهنده به حساب می آید ، این عبارت به این معناست که در این ابزار سرعت گیربکس کاهش یافته و در مقابل مقدار گشتاور بیشتری تولید میکند . پس در نتیجه این دستگاه برای فعالیت هایی مناسب است که گشتاور مهم تر از سرعت به حساب می آیند . 
برای توصیف عملکرد این دستگاه میتوان گفت : گیربکس هلیکال دارای یک زوج چرخدنده درگیر است به طوری که حرکت چرخدنده ها در خلاف جهت هم هستند. یک چرخ دنده به عنوان محرک شناخته شده و چرخدنده دیگر نیز حکم متحرک را دارد. این روند سبب می‌شود که انتقال دور و گشتاور از یک محور به محور دیگر صورت بگیرد. پس به راحتی میتوان گفت عملکرد گیربکس هلیکال پیچیده نیست و به صورت کاملاً دقیق و اصولی طراحی شده است. معمولاً این گیربکس ها به الکتروموتورهایی با توان 0.35 الی 55 کیلووات متصل هستند. گیربکس شافت مستقیم شرایط اتصال به هیدروموتورها را دارد. دقت کنید که سطح عملکرد این گیربکس ها بسیار مهم و اصولی سنجیده شده است.
ویژگی های فنی گیربکس هلیکال : 
1. تولید دنده به شکل مورب و از جنس فولاد که باعث افزایش مقاومت آن میشود . 
2. برخی از سری های این مدل ، دارای ترمز میباشد .
3.دارای 90 درصد بهره وری
4. توانایی تولید گشتاور در محدوده ی 50 تا 20000 نیوتن متر را دارد .
5. دارای  نسبت تبدیل 1:30 تا 1:289.74


ساختار گیربکس هلیکال :
1.  همانطور که میدانید چرخدنده ها یکی از مهمترین قطعات گیربکسها میباشد ، در این دستگاه از چرخدنده های هلیکالی استفاده میشود . در همین جهت میتوان گفت ، یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه استفاده از همین مدل دنده ها میباشد . ساختار دنده های هلیکالی بطوری است در زمان حرکت بیشترین سطح تماس را ایجاد کرده و از همین رو فشارها تقسیم شده و درصد اصطکاک کاهش می یابد . دنده های این دستگاه با یک زاویه ی خاص نسبت به هم قرار میگیرند که به همین دلیل تحمل تنش بیشتر  افزایش یافته و در مقابل مقدار انتقال نیرو و گشتاور بالاتر و صدای کمتری تولید میشود .
2. پوسته یا shell ، برجسته ترین قطعات گیربکس در جهت محافظت از قطعات داخلی میباشد ، این قطعه بیشتر اوقات از آلومینیوم ساخته میشود اما ممکن است با توجه به نیاز فعالیت و شرایط حاکم در محیط فعالیت این قطعه سفارشی سازی شده و از جنس چدن ساخته میشود. 
3.بلبرینگ 
4. پینیون خروجی و ورودی 
5. سیل آب بند : وظیفه ی این قطعه جلوگیری از نشت روغن درون محفظه میباشد .
قابل ذکر است برخی از گیربکس های شافت مستقیم دارای دو چرخ دنده عمود بر هم هستند که از نوع پینیون تشکیل شده اند. این مدل از چرخدنده ها می‌توانند در تغییر جهت 90 درجه گشتاور ورودی بهترین شرایط را داشته باشند.
گیربکس هلیکال
مزایای گیربکس شافت مستقیم : 
1. مقاومت بالا در برابر فشار و بارهای تحمیلی : با توجه به نوع دنده هایی که در این دستگاه ها استفاده میشود ، درصد اصطکاک بسیار کاهش یافته و به راحتی میتواند در زمینه های سخت فعالیت کند . 
2. عملکرد نرم و کم سروصدایی دارد . 
3. مقدار روغنی که در این دستگاه اضافه میشود ، بسیار کاهش پیدا میکند . 
4.  در چند سری و مدل فلنج دار ، پایه دار و ... طراحی و تولید میشود . 
5. توانایی کوپله شدن با بسیاری از مدل های الکتروموتورها را دارد . 
6. کاهش حجم مصرفی سوخت و عمر بالا
7. شرایط ساده و آسانی برای تعمیر و نگهداری دستگاه دارد . 

معایب گیربکس شافت مستقیم : 
1. قسمت نسبتا بالایی در برابر سایر مدل ها دارد . 
2. ممکن است در زمینه هایی که درصد فشار زیادی وجود دارد دچار مشکل و تداخل شود . 

کاربرد های گیربکس هلیکال : 
  • درون انواع جرثقیل ها 
  • صنایع فولاد 
  • صنایع غذایی و دارویی 
  • نوار نقاله ها 
  • میکسرها و همزن های صنعتی 
  • تولید پلاستیک 
  • تولید کاشی و سرامیک
  • نفت و گاز 
  • پتروشیمی 
قابل حدس است که با توجه به کاربردهای بالایی که دارد ، برند و تولید کننده های زیادی در این زمینه وارد فعالیت شده اند . همچنین با توجه به اینکه برندهای خارجی به دلیل نوسانات ارزی که در داخل کشور وجود دارد . برندهای ایرانی بزرگی نیز در این زمینه وارد عرصه ی تولید ابزارآلات صنعتی شده اند پس با توجه به همین امر در مقالات بعدی سعی میشود که برندهای مطرح تولید کننده گیربکس های ایرانی را معرفی کنیم . 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.