گیربکس خورشیدی

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد


گیربکس های صنعتی یک دسته از دستگاه های صنعتی مورد استفاده در زمینه های مختلف میباشد ، که با توجه به کاربردهای مختلفی که دارد مدل و نوع های مختلفی دارد . یک مدل از این گیربکس ها ، گیربکس خورشیدی میباشد . این گیربکس به دلایل بالا بودن توانایی در تولید گشتاور ، مقاومت در برابر بار تحمیلی و کم حجم بودن آن بسیار پر طرفدار میباشد . همینطور قابل ذکر است که این دستگاه بر خلاف مدل های دیگر میتواند هم در حالت کاهنده و هم در حالت افزاینده فعالیت کند . که همین امر باعث گسترده تر شدن زمینه های استفاده آن میشود. از طرفی این مدل معایبی همچون پیچیده بودن طراحی و بالا بودن قیمت آن نیز دارد که نیاز است خود صنعتکاران با بررسی فعالیت خود به این نتیجه برسند که آیا خرید گیربکس خورشیدی به نفع آنها میباشد یا خیر >

گیربکس خورشیدی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟
گیربکس خورشیدی یک مدل تقریبا جدید و پر کاربرد از گیربکس ها میباشد . وجود ویزگی های خاصی در این دستگاه باعث شده است که از آن در زمینه های مختلفی استفاده شود . در اصل ، دلیل این نام گذاری این مدل ، حالت چیدمان و عملکرد قطعات داخلی دستگاه میباشد . در این گیربکس ، یک چرخدنده اصلی که به اصطلاح به دنده خورشیدی معروف است در وسط محور قرار گرفته و سایر دنده ها با سایزهای مختلف در اطراف این دنده قرار میگیرند که به این دنده ها دنده های سیاره ای میگویند . به عبارتی شباهت چیدمان این دستگاه با با کهکشان باعث این نوع نام گذاری شده است . 
همانطور که در مطالب قبلی گفته شده است گیربکس ها به دو دسته ی کاهنده و افزاینده تقسیم میشوند . کاهنده سرعت را کاهش داده و گشتاور بیشتری تولید میکند ، در مقابل افزاینده سرعت سیستم را بیشتر حکرده اما گشتاور کمتری تولید میکند . یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه این است ، که با چند تغییر و سفارشی سازی ساده میتواند هم در نقش افزاینده و هم کاهنده فعالیت کند . 

حالت های کاهنده گیربکس خورشیدی : 

1. قفسه ثابت ، رینگ متحرک ، دنده خورشیدی محرک (جریان تولیدی عکس است )

2. قفسه متحرک ، رینگ ثابت ، دنده خورشیدی محرک (جریان تولیدی هم جهت است )

3. قفسه متحرک ، رینگ محرک ، دنده خورشیدی ثابت (جریان تولیدی هم جهت است )

حالت های افزاینده گیربکس خورشیدی : 

1. قفسه ثابت ، رینگ محرک ، دنده خورشیدی متحرک (جریان تولیدی عکس است )

2. قفسه متحرک ، رینگ ثابت ، دنده خورشیدی متحرک (جریان تولیدی هم جهت است )

3. قفسه قفسه و رینگ متحرک ، دنده خورشیدی ثابت (جریان تولید هم جهت است )


از طرفی به دلیل نوع و ساختار دنده های استفاده شده در این دستگاه مقاومت و خروجی بیشتری نیز دارد . یعنی اولا این دنده ها از جنس هایی ساخته میشوند که در برابر اصطکاک و فشارهای تحمیلی مقاومت بالایی داشته باشند و به دلیل ساختاری که دارد سطح تماس دنده ها زیاد است و نیروی وارد شده پخش میشود و در نتیجه درصد اصطکاک و احتما شکستن دنده ها کاهش پیدا میکند . 
این دستگاه به چند حالت هالو شافت ورودی، تک خار، فلنچ دار (MC)، پایه دار (UC)، شافت ماده (FS) طراحی و تولید میشود . این ویژگی را باید با توجه به سطحی که دستگاه باید روی آن نصب شود مشخص کنید . 
ویژگی های فنی گیربکس سیاره ای : 

  1. محدوده نسبت دور از 4 تا 2000 
  2. حداکثر توان قابل تحمل 400 اسب بخار است . 
  3. حداکثر گشتاور خروجی 400000 نیوتن متر است 
  4. مقدار روغن در این دستگاه بسیار مهم است : این موضوع در حدی مهم است که در صورتی که دستگاه بدون روغن یا با مقدار روان کننده ی کمی فعالیت کند ، دنده ها دچار ساییدگی شده و بشکنند .
  5. روان کننده مناسب این دستگاه باید دارای خصوصیت تحمل فشار و انتقال حرارت سریع بوده و دارای مواد افزودنی EP باشد تا به  کاهش فرسودگی سطح چرخ دنده ها و بلبرینگ ها کمک می کند


ساختار گیربکس خورشیدی : 

 گیربکس خورشیدی از یک چرخدنده مرکزی که به ام دنده خورشیدی نیز نامیده می شود تشکیل شده است که بوسیله سه عدد چرخدنده دورتادور آن احاطه شده است. این چرخدنده ها را پینیون یا سیاره یا چرخدنده هرزگرد نیز می نامند. پینیون ها و چرخدنده مرکزی بوسیله یک بازو به همدیگر متصل هستند. تمامی مجموعه بر روی صفحه ای قرار دارد که کریر نامیده می شود. پینیون ها درون یک رینگ دندانه دار می چرخند و حرکت دورانی دارند. نیروی محرک به چرخدنده مرکزی منتقل می شود و باعث چرخش پینیون ها می شود. حرکت سیاره ها باعث چرخش بازو می شود و نیرو و گشتاور را منتقل می کند.  این دستگاه به صورت چند استیجه یا چند طبقه تولید میشود و از همین رو میتواند ضریب تبدیل های متفاوت تولید کند  ( حداقل ضریب تبدیل 1:7 ) . به طور معمول گیربکس سیاره ای یک تا چهار طبقه طراحی میشود اما در فعالیت و صنایع خاص پنج طبقه ی آن نیز وجود دارد که به اسم گیربکس نود درجه معروف شده است . 

مزیت های گیربکس خورشیدی :
  1. به دلیل طراحی جدیدی که دارد مقاومت بیشتری در برابر فشارهای تحمیلی میتواند از خودنشان دهد و در نتیجه درصد خروجی هم بیشتر است .
  2. نوع قرار گرفتن چرخدنده ها در دستگاه باعث کم حجم تر شدن آن میشود . 
  3. شرایط نگهداری و تعمیر ساده ای دارد 
  4. بهره وری بالای 98 درصد 
  5. به دلیل تقسیم شدن بار دستگاه ، طول عمر مفید بیشتری هم دارد 
  6. درصد لقی دستگاه بسیار کم است . 
  7. امکان نصب در جهات مختلف وجود دارد اما این ویژگی باید قبل از خرید مشخص شود تا ورودی و خروجی مناسبی بر آن سوار شود . 
  8. امکان سفارشی سازی این مدل وجود دارد . 
  9. ایجاد نسبت تبدیل های بسیار بالا (با اضافه کردن استیج) و دور بسیار پایین
  10. مناسب برای اتصال به الکتروموتور، هیدروموتور (ئیدروموتور) و ...

معایب گیربکس خورشیدی : 
  1. طراحی نسبتا پیچیده تر نسبت به انواع دیگر گیربکس
  2. نیاز مداوم به روغنکاری : پیشنهاد می شود روغن دستگاه در مرحله اول پس از 100 ساعت و در مراحل بعدی پس از 1000 ساعت کارکرد تعویض گردد.
  3. قیمت بالاتر نسبت به انواع دیگر گیربکس
  4. فعالیت و سلامت دستگاه کاملا به مقدار روان کننده بستگی دارد و در صورت خشک کار کردن حتی برای مدت زمان کوتاهی دستگاه آسیب خواهد دید . 
از این گیربکس در زمینه های ، صنایع غذایی ، صنایع شیمیایی ، کشاورزی ، صنایع دریایی ، آب و فاضلاب ، صنایع معدنی ، صنایع نساجی استفاده میشود . 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.