پمپ دوزینگ چیست ؟

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

پمپ دوزینگ یک نمونه از پمپ های جا به جایی مثبت به حساب می آیند که با اسم پمپ تزریق نیز شناخته میشود . همانطور که در مطالب قبلی گفته شده است مهمترین ویژگی پمپ های جا به جایی  این است که در یک مدت زمان خاص میتواند یک مقدار خاصی را وارد دستگاه کرده و پمپاژ کند . این دستگاه انواع و سری های مختلفی دارد که خود مشتری باید برای خرید این محصول از بین آنها مدل مناسب فعالیت خود را انتخاب کند . از همین رو متن زیر را آماده کرده ایم تا بتوانیم افراد را برای خرید پمپ دوزینگ همراهی و کمک نماییم .

با اینکه پمپ دوزینگ به پمپ دارای دبی پایین معروف است اما باز هم در فعالیت های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد که دلیل این امر ویژگی های این دستگاه است که در ادامه به بررسی آن پرداخته میشود . 

به صورت کلی پمپ دوزینگ از مواد اولیه های زیر ساخته میشود : 

  • استنلس استیل SS316
  • تفلون )PTFE)
  • پلی پروپیلن (PP)
  • کاینار (PVDF)
  • پی وی سی (PVC )

البته قابل ذکر است که ممکنه با توجه به نوع فعالیت ، نوع سیال و ویژگی های پمپ سفارش سازی شود و برخی از قطعات از دیگر مواد اولیه ها تولید شود که در این صورت در ابتدا نیاز است با فروشنده پمپ دوزینگ مشورت نمایید .

معمولا دبی این پمپ ها بین 1 تا 10000 لیتر در دقیقه و فشار کاری بین ‌10 تا 2000 بار متغیر می باشد. دبی به طور دستی و یا اتوماتیک بین صفر تا حداکثر میزان خود قابل تنظیم می باشند. البته دقت عمل آنها با توجه به دقت های ساخت شرکت سازنده، متفاوت می باشد. از همین جهت برندی که این پمپ را از آن تهیه میکنید بسیار مهم است . 

به صورت کلی برای توضیح ساختار پمپ دوزینگ میتوان اینگونه شرح کرد :

  • محرکه : معمولا نیروی محرکه دوزینگ پمپ ها، یک الکتروموتور جریان متناوب AC دور ثابت است . در موارد خاص از الکتروموتورهای دور متغییر، میتوان از موتورهای پنوماتیکی یا هیدرولیکی نیز استفاده کرد.
  • مکانیزم حرکت : در این پمپ ها حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل به حرکت رفت و برگشتی پیستون شده که باعث تراکم در کورس رو به جلو پیستون و انبساط در مرحله برگشت پیستون می شود.
  • تنظیم دبی : دبی دوزینگ پمپ ها، با تغییر طول موثر کورس و یا تغییر سرعت کورس تنظیم می گردد. اکثر دوزینگ پمپ ها از یک پیچ میکرومتر برای تنظیم دبی استفاده می کنند. علاوه بر میکرومتر می توان از یک عملگر پنوماتیکی یا الکترونیکی استفاده کرد که این عملگرها با سیگنالی که از سیستم دریافت می کند، دبی را به صورت اتوماتیک تنظیم می نماید.
  • گذرگاه سیال : با توجه به خصوصیات سیال و سرویس کاری پمپ گذرگاه سیال طراحی می شود. مواردی دیگر همچون دما، ویسکوزیته سیال، خورندگی سیال، دبی و غیره در طراحی موثر می باشند.

 

انواع پمپ دوزینگ :

  • دوزینگ پمپ های سلونوئیدی

این دستگاه ها دارای نیروی الکترومغناطیس بوده و از همین جهت در آن از یک مگنت استفاده شده است که با وارد شدن جریان برق ، باردار شده و شفت پمپ را به سمت خود جذب میکند . حرکت این مگنت ها به جریان برق بستگی کامل دارد ، به عبارتی دیگر با قطع برق دستگاه دیگر فعالیت نمیکند . شفت پمپ متصل به دیافراگم، پیستون یا پلانجر می باشد و با حرکت رفت و برگشتی آن عمل مکش و پمپاژ اتفاق می افتد. از این مدل ها بیشتر در فعالیت هایی که دبی و فشار کمی وجود دارد ، استفاده میشود . همچنین قابلیت فعالیت در محیط های مربوط را دارد .

  • دوزینگ پمپ های موتوری

از اسم دستگاه مشخص است که تولید کننده نیرو در این دستگاه موتور الکتریکی میباشد و همچنین جزو ابزارآلات تحت پوشش استاندارد IP میباشد . از این تجهیزات میتوان در محیط های دارای گرد و غبار و رطوبت بیشتر استفاده کرد . در دوزینگ پمپ های موتوری از گیربکس جهت کاهش دور و افزایش گشتاور استفاده می شود. این پمپ ها معمولا برای ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند. در شکل زیر نمونه ای از دوزینگ پمپ موتوری گراندفوس نمایش داده شده است.

  • دوزینگ پمپ های دیافراگمی

در دوزینگ پمپ های دیافراگمی شفت پمپ متصل به دیافراگم است که با حرکت رفت و برگشتی باعث انقباض و انبساط دیافراگم و در نتیجه مکش و تزریق سیال می شود . این پمپ در حین پمپاژ با سیال تماسی برقرار نکرده و در نتیجه مواردی مانند خوردگی و آسیب فلز قطعات کمتر اتفاق می افتد از این مدل ها در زمینه هایی مانند استخرها ، سیستم های تصفیه آب و تزریقق مواد شیمیایی استفاده میشود . مزیت دیگر این مدل ، آبندی کامل توسط دیافراگم و عدم نشتی سیال به قسمت موتور یا همان الکتروموتور می باشد که برای اطمینان بیشتر می توان از مدل های دبل دیافراگم استفاده کرد .

  • دیافراگم دیسکی

این دستگاه دارای یک حرکن رو به جلو و عقب بوده که حاکی از وجود نیروی هیدرولیکی در دستگاه می باشد . از آنجایی که فشار موجود در این دستگاه همواره یکسان است ، تنش در حین پمپاژ سیال به وجود نمی آید .

 

 
منبع : سایت فروشگاه متحد 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.