گیربکس صنعتی

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

یک دسته از مهمترین دستگاه های مورد استفاده در صنایع و فعالیت های مختلف ، گیربکس صنعتی میباشد . گیربکس صنعتی در اصل وظیفه دارد جریان ورودی را از الکتروموتورها گرفته و جریان برق را به نیروی حرکتی یا مکانیکی تبدیل کند . و با توجه به اینکه تمام فعالیت ها ، دستگاه ها به وسیله ای نیاز دارند که جریان ورودی را گرفته و به نیروی مورد نیاز تبدیل کند ؛ تفاضاهای زیادی برای این دستگاه نیز وجود دارد . وجود این چنین تقاضا های زیاد برای گیربکس باعث شده است که در طی زمان مدل و سری ها مختلفی از آن طراحی و تولید شوند . برای جدا سازی مدل های گیربکس صنعتی چندین دسته بندی وجود دارد ، که یکی از آنها بر اساس نوع عملکرد دستگاه حین فعالیت میباشد . قبل از توضیح انواع گیربکس ها و عملکرد آنها ، بهتر است برخی از اصطلاحات مهم در حین استفاده از گیربکس ها را بررسی کنیم : 
1. نسبت دور :  برای به دست آوردن مقدار نسبت دور کافی که تعداد دندانه های چرخدنده خروجی و ورودی را دانسته و نسبت آنها به محاسبه کنید . 
2. دور : این مقدار مشخص کننده ی تعداد دوری است که دوری است که چرخدنده ها در یک دقیقه انجا میدهند . به اختصار با RPM نشان داده میشود که هر چقدر این مقدار بالاتر باشد سرعت دستگاه بیشتر است . 
3. گشتاور : گشتاور یا نیروی مکانیکی از مهمترین عوامل در هر مدل از گیربکس ها است که با چرخش دنده ها ایجاد میشوند . 
4. قدرت : حسب کیلو وات یا اسب بخار اندازه گیری میشود و رابطه ی مستقیمی با میزان توانایی گیربکس در تحمل بارهای تحمیلی دارد . 
5. حالت نصب : این ویژگی در بیشتر مدل ها متفاوت میباشد ، حالت نصب در اصل به زاویه ای که دستگاه با خروجی و ورودی دستگاه های دیگر تشکیل میدهد میپردازد . برخی دستگاه ها به صورت عمودی و برخی به صورت افقی قابل نصب هستند . 
6. دستگاه مصرف کننده : دستگاهی که به خروجی گیربکس وصل میشود و از نیروی تولیدی آن برای فعالیت خود استفاده میکند.

انواع گیربکس صنعتی از لحاظ نوع عملکرد : 
گیربکس صنعتی کاهنده : در این دسته از گیربکس ، جریان وارد دستگاه شده و سرعت درون دستگاه کاهش پیدا میکند و نسبت دور نیز کم میباشد اما در مقابل مقدار گشتاوری که تولید میکند زیاد است . پس در نتیجه بیشتر در فعالیت هایی استفاده میشود که بر اساس گشتاور کار میکنند نه سرعت . 
گیربکس صنعتی افزاینده : در این مدل پس از دریافتف جریان ورودی ، عمل سرعت افزایش پیدا کرده و نسبت دور بالایی نیز دارد اما گشتاور کمتری تولید میکند . از این مدلها برای فعالیت هایی استفاده میشود که عامل سرعت نقش پر رنگی در آن دارد . 

گیربکس صنعتی چیست : 
گیریکس که در زبان فارسی به معنای جعبه چرخدنده میباشد ، از چندین چرخدنده ، شفت ، و ... تشکیل میشود اما مهمترین قطعه همان چرخدنده است که نوع و جنس آن در عملکرد و نوع دستگاه پر رنگ ترین نقش را دارد . از همین جهت تقسیم بندی دیگری برای گیربکس ها از لحاظ نوع چرخدنده  وجود دارد . اما به صورت کلی چرخ دنده ها در دو نوع مارپیچ و ساده تولید میشوند که نوع مارپیچ مقاومت بیشتری در برابر بار تحمیلی دارد زیرا این نوع دنده ها سطح تماس را افزایش داده و باعث پخش آن بین دنده میشود و درنتیجه احتمال شکست دنده کاهش پیدا میکند . 
اجزای تشکیل دهنده گیربکس صنعتی : 
1. چرخدنده : مهمترین قطعه که وظیفه دارد با چرخش نیروی مورد نیاز را تولید کند . 
2. شفت : این قطعات در دو طرف گیربکس قرار گرفته و وظیفه دارد با اتصال به ورودی و خروجی دستگاه های دیگر با آنها ارتباط برقرار کرده و بار را دریافت میکند و خروجی را به دستگاه مصرف کننده انتقال میدهد . در نتیجه این قطعه باید با توجه به میزان ورودی و خروجی متوسط دستگاه انتخاب شود. 
3. پوسته : این قطعه به دور کل قطعات درونی قرار گرفته و وظیفه دارد از انها در برابر عوامل مخرب منند ضربات فیزیکی ، نفوذ رطوبت و... محافظت کند . نوع و جنس این قطعه باید با توجه به شرایط محیطی که گیربکس باید در آن نصب شود و همچنین میزان سختی فعالیت انتخاب شود . 
4. بلبرینگ : این قطعه حالت پشتیبانی دارد و وظیفه دارد از متحرک در زمان چرخش محافظت کرده و همچنین مقدار اصطکاک بین دنده ها را کاهش دهد . 
5. کاسه نمد : این قطعه وظیفه دارد از نشتی روغن یا روان کننده ی موجود در گیربکس جلوگیری کند.
قابل ذکر است که در گیربکس های متفات ممکن است چند قطعه ی اضافه تر وجود داشته باشد ، اما این اجرا اصلی ترین و پایه ترین اجزای درون هر گیربکسی است . همچنین طراحی ، نوع و جنس این قطعات در مدل های مختلف متغیر است ، برای مثال گیربکس خورشیدی که بیشتر در صنایع سنگین استفاده میشود ، پوسته و دنده ها مقاوم و محکمی باید داشته باشد . 
الکتروموتور وسیله ای است که نود درصد مواقع در کنار گیربکس ها دیده میشوند ، که به این ترکیب الکتروگیربکس گفته میشود . الکتروگیربکس مهمترین جزو هر صنعت و فعالیتی است . با توجه به اهمیت اتصال گیربکس به الکتروموتور باید در زمان خرید گیربکس صنعتی باید نوع الکتروموتور را در هم در نظر بگیرید که در زمان اجرای دستگاه به مشکلی برنخورید . 
انواع گیربکس های صنعتی : 
در ابتدا قابل ذکر است نوع ها و مدل های دیگری نیز وجود دارد اما مواردی که در پایین ذکر شده اند از مهمترین ، معروفترین و کابردی ترین مدل های گیربکس صنعتی میباشد .
1. گیربکس خورشیدی : بیشتر در کارهای سنگین و صنایع مهم که به دقت بالایی نیاز دارند استفاده میشود . 
2.گیربکس هلیکال : از گیربکس های کاهنده به حساب می آیند که به دلیل استفاده از دنده های مورب یا همان هلیکال مقاومت زیادی داشته و توانایی بالایی در تولید گشتاور زیاد دارد . 
3. گیربکس حلزونی : گیربکسی بسیار پر استفاده و مهم در صنایع و فعالیت های گوناگون میباشد که قابلیت نصب در زوایای را داشته و در بالابر و آسانسورها بسیار استفاده میشود .
4. گیربکس آویز : این نام گذاری به دلیل حالت نصب این دستگاه میباشد که بیتشر در میکسر ها و خطوط تولید استفاده میشود . دارای یک ساختار چند محوره بوده که به همین دلیل نسبت دور های متفاوتی را متواند اجرا کند . 
5. گیربکس کرانویل پینیون : این مدل ، توانایی فعالیت در زاویه نود درجه را داشته و میتوان از آن در محیط های کوچک استفاده کرد . 

منبع : darvishsanat.ir
خوشحال میشویم که در نظرات موضوعات مورد نظر خود را برای پست بعدی ، با ما در میان بگذارید .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.