گیربکس کرانویل پینیون

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

گیربکس کرانویل پینیون که با اسم های گیربکس شافت بغل ، نود درجه یا هالو شافت نیز شناخته شده اند یک مدل از گیبکس های مورد استفاده در زمینه های  خانگی و صنعتی میباشد که بنا بر ویژگی هایی که دارد توانایی فعالیت در زمینه های زیادی نیز دارد . این مدل از گیربکس ها را میتوان یکی از پر مصرف ترین دستگاه های صنعتی به حساب آورد . در واقع این دستگاه همواره نیرو را تحت یک زاویه ی خاص انتقال میدهد و از همین در زمینه های مختلف و گسترده ای مورذ استفاده قرار میگیرد. به نوعی میتوان گفت که گیربکس کرانویل پینیون یا گیربکس شفت بغل ساختاری شبیه به گیربکس شفت مستقیم دارد با این تفاوت که محور خروجی زاویه 90 درجه با محور ورودی دارد.
انواع گیربکس کرانویل پینیون : 
  1. گیربکس کرانویل پینیون هپوئید : این مدل ساختاری شبیه به سری مارپیچ دارد اما چرخنده‌های آن مدل ‌هایپربولیک دارند و مخروطی شکل نیستند . همچنین پینیون می‌تواند بالاتر یا پایین‌ تر از مرکز کرانویل حرکت کند و آزادی عمل بیشتری دارد ، بنابراین قطر موثر پینیون بزرگتر خواهد بود، عمر طولانی‌تر و درگیری نرم‌تر دندانه‌ها (که منجر به لقی کم‌تر می‌شود) از دیگر ویژگی های مهم آن می‌باشد.
  2. گیربکس کرانویل پینیون صفر :  دارای چرخ دنده با دندانه‌های خمیده بوده و می‌تواند یک حالت ترکیبی از چرخ دنده‌های گیربکس‌های ساده و گیربکس‌های مارپیچ را داشته باشد .
  3. گیربکس کرانویل پینیون مارپیچ : چرخدنده ها دارای دندانه‌های مارپیچ و خمیده است که به همین دلیل تماس دندانه‌های دو چرخدنده کاهش پیدا میکند .
  4. گیربکس کرانویل پینیون مستقیم : در این مدل از گیربکس کرانویل پینیون که شامل چرخدندهای مخروطی هستند و دندانه‌های مستقیم و ساده دارند.
گیربکس پینیون
ساختار گیربکس کرانویل : 
به نقل از فروشگاه متحد : دلیل اصلی این نام گذاری دستگاه نوع دنده هایی است که در آنها استفاده شده است ، در واقع در این دستگاه ها از دو چرخدنده کرانویل و پینیون استفاده میشود که هر دوی این چرخدنده‌ها دارای شکل مخروطی هستند که از دندانه‌های ساده و یا مخروطی تشکیل شده اند. نحوه قرارگیری چرخدنده کرانویل و چرخدنده پینیون و درگیری دندانه‌های آنها با یکدیگر بگونه ای است که محور این دوچرخدنده با یکدیگر معمولا زاویه ۹۰ درجه می‌سازد. در برخی از طراحی ها برای موارد خاص که مصرف کننده نیاز دارند این زاویه می تواند کمتر  و یا بیشتر از 90 درجه باشد. 
در واقعپینیون نقش یک  محور در دستگاه ها را داشته میتواند که میتواند به صورت مستقیم به موتور وصل شود ، دو سر آن دارای یک سری دنده های مارپیچ مخروطی شکل است .
همچنین کرانویل چرخی است که در یک لبه دارای دنده‌هایی مارپیچ و مخروطی میباشد که در هنگام فعالیت با دنده‌های پینیون درگیر شده و با محور خروجی گیربکس در ارتباط است. در واقع عملکرد سیستم کرانویل پینیون فراهم ساختن یک نسبت دائمی کاهش سرعت و همچنین چرخش 90 درجه ای مسیر گشتاور انتقالی می باشد.
قابل ذکر است که ورودی های این مدل به شکل هالو شافت است به همین دلیل الکتروموتور به صورت مستقیم به آن وصل میشود . از دیگر ویژگی های این دستگاه اشغال فضای کم و استفاده از دنده های هلیکال میباشد .
از این دستگاه در زمینه های مختلفی مانند ، صنایع مس و فولاد ، تولید سیمان ، کاشی و سرامیک ، خطوط بسته بندی ، صنایع غذایی ،داروسازی ، فعالیت های مادر ( نفت ، گاز ، پتروشیمی ) ، صنایع دریایی و ... مورد استفاده قرار میگیرد . با توجه به کاربرد های گسترده ای که دارد به هرحال همه ی سری ها و مدلهای آن نمیتوانند پاسخگو نایز تمام فعالیت ها باشند از همین جهت عمل سفارشی سازی برای این دستگاه بسیار اتفاق می افتد . 
اجزای گیربکس پینیون : 
  • چرخدنده : حیاتی ترین عضو سیستم بوده که نوع های مختلفی دارد .
  • محور ورودی و خروجی ( شافت ) : یک میله ی فولادی بوده که چرخدنده ها روی آن قرار میگیرد ، در دو نوع تو خالی (Hollow) و یا تو پر (Solid) تولید می شوند.
  • پوسته : یک قطعه قاب مانندی است که بر وی تمام قطعات داخلی دستگاه قرار گرفته و از آنها در برابر آسیب های محیطی محافظت میکند . جنس آن معمولا از چدن ریخته گری ساخته می شود . 
  • کاسه نمد : قطعی است که وظیفه ی جلوگیری از نشت روغن و نفوذ گرد و خاک و رطوبت به داخل دستگاه را دارد . 
  • یاتاقان : باید بار شعاعی و محوری که به شفت وارد میشود را خنثی کند . 

مهمترین مزیت های گیربکس کرانویل : 
  • ورودی و خروجی در چند حالت تولید میشود و افراد میتوانند از بین آنها بهترین مدل را انتخاب کنند . 
  • امکان تغییر جهت نیرو تا 90 درجه را دارد 
  • در برابر گشتاور تحمل بالایی دارد 
  • سروصدای کمی تولید میکند 
  • درصد بهره وری بالا 
  • تولید در ابعاد و سایزهای کوچک 
  • توانایی تولید گشتاور در مقدار بالا 
  • سبک نسبتا سبک تری دارد . 

نقاط ضعف گیربکس نود درجه : 
  • به دلیل طراحی و ویژگی های چرخدنده ی کرانویل ، این دستگاه قابلیت اتصال به سایر گیربکس با دیگر چرخدنده ها را ندارد . 
  • در زمان نصب به دقت و دانش نیاز است . 
  • ممکن است یاتاقان در زمان تحمل بار ، آسیب ببیند . 

منابع : سایت متحد و گذرگاه 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.