پمپ چیست ؟

در این بلاگ سعی میشود به معرفی ابزارهای صنعتی پرداخته شود

من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

پمپ ها را میتوان به عنوان یکی از قدیمی و پر استفاده ترین ابزارهای ساخت انسان به حساب آورد . سیالات که در عموم به اسم مایع نیز شناخته میشوند یکی از عناصر مهم در بیشتر صنایع و فعالیت های بزرگ میباشد . 
به عنوان مثال در صنایع بزرگی مانند نفت ، گاز ، تولید اسیدها ، حتی در تولید مواد غذایی سیالات حرف اول را میزنند و انتخاب و استفاده از بهترین و مناسب ترین مدل پمپ ها مهمترین ویژگی ای است که باید در بسیاری از صنایع رعایت شود 
در ابتدا بهتر است که به تعریف اینکه پمپ چیست و چه وظیفه ای دارد بپردازیم ؟ 
پمپ ها در بیشتر سیستم ها به یک منبع انرژی ( که میتواند گیربکس ، الکتروموتور و ... باشد ) متصل شده و با وارد شدن انرژی درون این دستگاه پروانه یا چرخدنده های تعبیه شده درون دستگاه شروع به چرخش میکنند که به همین دلیل یک انرژی مکشی ایجاد شده و سیال از طریق ورودی وارد دستگاه شده و به سمت محفظه برای پمپاژ رفته و سپس از خروجی با فشار های مختلف خارج میشود . 
با توجه به طیف گسترده ای که از سیالات وجود دارد ، مدل های مختلفی از پمپ ها نیز طراحی و تولید شده اند ، به عنوان مثال برای سیالاتی که خاصیت خورندگی دارند یک مدل خاص از پمپ ها ساخته شده اند که مهمترین ویژگی آنها این است قطعات داخلی از جنسی ساخته میشود که در برابر خاصیت خوردگی اسیدها مقاومت کافی را داشته باشد . پس از همین جهت میتوان نتیجه گرفت که یک ساختار کلی و پایه برای پمپ ها وجود دارد اما ممکن است جنس و ساختار قطعات با توجه به کاربرد آن مدل متفاوت باشد .
اجزای تشکیل دهنده یک پمپ :
  • بدنه یا پوسته : این قطعه به صورت کلی بر روی کل قطعات داخلی دستگاه قرار گرفته و دور آنها را میپوشاند و وظیفه دارد از این قطعات در برابر خطرات و عناصر آسیب زای محیطی مانند ضربات فیزیکی ، تشعشعات و ... مواظبت کند . از همین رو بهتر است این قطعه را با توجه به شرایط حاکم بر محیط فعالیت سیست انتخاب نمایید .
  • پروانه : یک دیسک چرخان با مجموعه‌ای از پره‌های متصل به یک شفت بوده که با حرکت چرخشی خود انرژی را به مایع منتقل کرده و باعث ایجاد جریان می‌شود. ویژگی‌ها و حالت‌های جریان پمپ صنعتی باتوجه به طراحی پروانه متفاوت است. همچنین با توجه به اینکه این قطعه با سیال تماس مسقیم دارد باید آن را با توجه به نوع سیال انتخاب کرد . 
  • موتور : منبع انرژی دستگاه بوده و وظیفه دارد با تولید انرژِی باعث شروع حرکت پرانه و در نتیجه حرکت سیال شود . مدل این قطعه به میزان ورودی خروجی مورد نظرتان از دستگاه بستگی دارد 
  • شافت : شافت پروانه را به موتور متصل می‌کند که نیروی پمپ صنعتی را فراهم می‌نماید.
  • حلزونی : به شکل یک محفظه است که سیال در این قسمت قرار گرفته و بعد از پمپاژ به سمت خروجی هدایت میشود . 
  • سیل : این قطعه در اصل نقش آب بند را دارد و وظیفه دارد که از نشت سیال جلوگیری کند 

قابل ذکر است که این قطعات ذکر شده یک ساختار کلی و پایه هستند و اغلب این ساختار در مدل های مختلف تغییر میکند . البته که برای این دستگاه امکان سفارشی سازی قطعات نیز وجود دارد از همین جهت کاربران میتوانند به راحتی پمپ را با توجه به فعالیت خود سفارشی سازی کنند تا بهترین عملکرد را دریافت کنند . 

انواع پمپ ها :
پمپ ها با توجه به عملکرد و میزان توانایی که دارد به دو دسته ی کل پمپ خانگی و پمپ صنعتی تقسیم میشود . پمپ های خانگی بیشتر حالت همان پمپ آب را دارند که در آپارتمان و ساختمان ها جهت رسیدن آب به طبقات بالاتر استفاده میشود . این مدل از پمپ ها انواع مدل و سری های مختلفی دارد که با توجه به میزان آب و طبقات استفاده میشود . 
اما پمپ صنعتی مدل و سری های متعددی دارد و هر کدام دارای ساختار و ویژگی های خاصی میباشدبه عنوان مثال  پمپ صنعتی مورد استفاده در زمینه های پزشکی در سایز میکرو ساخته میشوند و سیال را با فشار زیادی بیرون میدهند در حالی که پمپ صنعتی درون گلخانه ها توانایی بیشتری داشته اما سیال با فشار نسبتا کمتری خارج میشود . 
البته در صنایعی مانند صنعت غذایی ، آرایشی و بهداشتی ، در پمپ ها فشار خروجی دستگاه مهمترین عنصر نمیباشد بلکه حفظ بافت سیال و استریلیزه موندن آن از اصلی ترین ویژگی های دستگاه است . 
البته پمپ ها از لحاظ ساختار به دو دسته ی زیر تقسیم میشوند : 
  1. جابه جایی مثبت : پمپ های جابجایی مثبت با محبوس کردن حجم ثابتی از سیال و حرکت مکانیکی انبساط و انقباض حفره داخل پمپ باعث ایجاد حرکت سیال در سیستم می شوند. به عبارت ساده، پمپ جابجایی مثبت پمپی است که از تغییر حجم درون سیلندر پمپ برای حرکت سیال استفاده می کند. عمل پمپاژ می تواند توسط پیستون، پیچ، چرخ دنده، غلتک، دیافراگم یا پلانجر اتفاق بیوفتد. زمینه های استفاده از این دستگاه : 
    1. پمپ های کشاورزی
    2. صنایع غذایی و دارویی
    3. پمپ های مورد استفاده در کارواش
    4. کاربردهای جابجایی سیالات غلیظ مانند روغن، شکلات و لبنیات و ...
  2. پمپ دینامیکی :  با افزایش سرعت جریان، انرژی جنبشی را از روتور به سیال اعمال می کند. انرژی جنبشی وارده به سیال بعد از خروج جریان سیال از پمپ به داخل لوله تخلیه به انرژی پتانسیل تبدیل می شود که در واقع همان ایجاد فشار در سیستم است.
زمینه های استفاده : 
  1. برای تامین آب از پمپ های دینامیکی استفاده می شود.
  2. در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارند.
  3. در آتش نشانی ها معمولا از پمپ دینامیکی استفاده می شود.
  4. از پمپ دینامیکی در ساخت سلولز، پتروشیمی، هیدروکربن، رنگ و نوشیدنی استفاده می شود.
  5. پمپاژ نفت خام
  6. پمپاژ مواد شیمیایی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.